Battan

  مطالب گذشته  
  • مشکل زبان در کشتي هابشرموجودی است اجتماعی ودر تکاپ...

  • اشتباه ازسرور بود...افزون بردوستان عزيزی که درباره...

  • دکان بقالي آدم وقتی اين مسخره بازی ها، هردم بيلی ه...

  • درد دل یک جاشو ( ملوان قايق)هوس کردم شعرکي به زبان...

  • باد وطن...یکشنبه است وآخرهفته، شب ازنیمه گذشته است...

  • فرار از آمریکا...چندساعتی از ترک بندربوستون درايال...

  • حاجي کاپيتاندوستی چند روز پيش پرسيد: مطلب وخاطره ب...

  • خاطره اي از " Wladivostok " اگربعضی ها تصورمی کنند...

  • بازهم آفریقا...بعد ازانتشارمقاله آفريقا...آفريقا، ...

  • داستان " واسا " W A S A


  • Mittwoch, November 02, 2005

    دزدان دريايي (1 )

    قبل ازشرح پذيرايي از دزدان دريايي در کشتي ام اجازه بدهيد نخست آنها را به شما معرفي بکنم و توضیح مختصری درباره اين دزدان قرن بيستم وبيست ويکم بدهم .

    دزدان دريايی، که امروزه به سلاح هاي خودکارمسلح وبه قایق های سریع السیرمجهزهستند با اجداد خود، زمین تا آسمان فرق می کنند. اینها با سرعتی معادل چهار تا پنج برابرسرعت کشتی هدف، درتنگه ها، آبراه های باریک، جائی که قدرت مانورکشتي، هم به علت نزدیکی به ساحل وهم به خاطر تجمع شناورهای دیگر، محدود وتنگ است، حمله، و سعی می کنند با بی رحمی، وحشیگری وباخشونت دراسرع وقت کار را يکسره وباهمان سرعت نیز ناپدید شوند.
    محل دیگری که برای حمله مناسب است، هنگام نزدیکی کشتی به لنگرگاه است که شناورها ناچارند سرعت را کاهش دهند ویا هنکام توقف درلنگرگاه ویا موقع خروج از بندر، زمانی که کشتی به دلایل فنی هنوز به حد اکثر سرعت نرسیده است، وسرانجام آن دسته از دزدانی که هنگام پهلو گیری کشتی دراسکله با کم ترین خطر ودردسر، رفع نیازمی کنند .
    دزدان که به وسايل متعدد، ازجمله قفل شکن، گازانبرهای مخصوص وديگر تجهيزات شغلی ! مجهزهستند، به آسانی درب کا نتينرها را باز نموده وتا خد امکان محتوای الکترونیکی آنها را به سرقت می برند، برای این منظوردرب کانتینرهای متعدد را می شکنند تا به مقصود برسند، جوينده يابنده است.
    در سواحل فیلیپین، اندونزی، وسواحل جزیره برنئو، در تنگه سنگاپور و تنگه مالاکا، که هر ساله بیش از پنجاه هزارکشتی درآن تردد می کنند، ودرسواحل نیجریه درغرب آفریقا، به محل سکونت پرسنل نیز حمله کرده، اشیائ قیمتی وپول نقدجستجو و به سرقت مي برند. حاصل این برخوردهاي مسلحانه تا کنون کشته شدن بيش ازيکصددریانورد، درسال، دردریاهای جهان بوده است.
    کشتي هابرای مقابله با (پیرات) ها دردريا، فقط متکي به خود، يعني متکي به پرسنل کشتی هستند.
    آنهابا انداختن نورافکن هاي قوي برچشم خمله کنندگان وبا استفاده ازشيلنگ هاي آتش نشاني، وفشارقوي آب ازتلمبه هاي پرقدرت، با پاشيدن آب برسروصورت وجاهاي حساس بدن دزدان سعي مي کنند نزديک شدن قايق ها رابه کشتي، و بالا آمدن (پيرات) ها را به عرشه غيرممکن سازند.
    يا با تبر، سعي مي کنندطناب قلاب ها وچنگک هايشان را قطع کنند.
    در بعضي ازکشتي ها، ملوانان وافسران، مايوسانه، بافرود آوردن چماق ويا ميله هاي آهنين، بردست يا برفرق (پيرات) هايي که در حال توفيق ورود به کشتي هستند، سعي مي کنند از حمله مهاجمين جلو گرفته و مجروحين مسلح را به دريا مي ريزند.
    چون معتقدنداينجا حکابت مرگ وزنده گي است، نبرد است،جنگ دريايي است، يا ما يا آنها، ما نزنيم آنها مي زنند. کسي آقايان را به شام دعوت نکرده است.

    گروه دیگر : دزدان سواحل آمريکای لاتين، بويژه سواحل بنادر برزيل هستند. اين دزدان مسلح به اسلحه سرد و گرم ترجيهن به کشتيهايی که درلنگرگاه ها در انتظارنوبت ايستاده بودند حمله مي کردند. اين دزدان کمي شرف دزدانگي هم داشتند، يعني تا زماني که کسي مزاحم شان نمي شد وکاری به کارشان نداشت، مزاحمتي برای پرسنل ايجاد نمي کردند، مي آمدند با تجهيزاتي که به همراه داشتند کانتينر هايي را که با ( superstructure) فاصله زباد داشتندباز مي کردند، قايقهای نه چندان بزرگشان را پُراز جنس مي کردندو پس از اتمام کار رو به پُل فرماندهي با يک (سالوت) به عنوان تشکر گورشان را گم ميکردند.گروه هايي که در خاور دور فعاليت مي کنند، باتجربه ترين، مدرن ومجهزترين، مسلح وپرتحرک وخطرناک ترين دزداني هستند که به درستي نام پر افتخار دزد دريايي برپيشاني شان نقش بسته است. محل مانورآنان، که تقريبن هيچ چيزوهيچ کس جلودارشان نيست، ساحل فيليپين، جنوب غرب جزيره ( بُرنه ئو )، تنگه مالاکا، که بين جزيره سوماترا وشبه جزيره مالزی قرار گرفته است مي باشد. بارها وبارها کميسيون های مختلف، سمينارها ی متعدد ونشست های پياپي، جهت مبارزه با اين اپيدمي تشکيل داده شده وحتا کار به سازمان ملل نيز جهت همياری وهمکاری کشورهای ذی نفع در مبارزه با (پيراتری دريايي ) کشيده شده است، با نتيجه متوسط !
    attacks planـ اگرکشتي ساکن باشد ( اسکله، لنگرگاه ) خُب مشکلي برای ورود به کشتي وجود ندارد.

    ـ اگرکشتي درحال حرکت باشد:

    طريق نخست: ـ دزدان با قايق های تند رو، همان طور که در بالا شرخ داده شد،خودرا به کشتي رسانيده و با قلاب يا چنگک، که به طنابي وصل است بر کشتي سوار مي شوند.


    دوم ـ دو قايق بوسيله طنابي محکم ويا بوسيله کابل، به هم وصل شده ودرتاريکي شب يکي در طرف راست وديگری درطرف چپ مسيرکشتي قرار مي گيرد وسعي مي کنندطناب يا کابل رادرسطح آب نگهدارند. کشتي با سرعت با کابل برخورد مي کند وچون کشتي ها اکثرن دارای دماغه هستند، کابل روی دماغه مي افتد، سرعت وحرکت کشتي باعث مي شود دوقايق در سمت راست وچپ به بدنه کشتي نزديک وبه اصطلاح مکيده شوند سرنشينان ميتوانند با قلاب يا با چنگک به کشتي وارد شوند.استراتژی مبارزه:اگر نبرد تن به تن، به علت استفاده از اسلحه گرم به نتيجه نرسيد، استراتزي ( scape) وارد عمل مي شود:ـ عقب نشيني سريع پرسنل به ( superstruckture). يعني جايي که قبلن همه درب ها ازپيش بسته شده اند، بويژه درب های آهنين که برای جلوگيری از ورودآب دريا ،درهنگام توفان، موازی بادرب های معمولي در همه جای کشتي، خصوصن در محل سکونت پرسنل
    ( accommodation) تعبيه شده اند. آخرين درب که براي (ورود پرسنل فراري) باز گداشته شده است نيز بسته وقفل مي شود. باز کردن اين درب ها ي آهنن فقط با کليد يا با ديناميت امکان پذير است.اگر (پيرات) ها موفق به شکستن شيشه های ضخيم کشتي برای ورور به درون ساختمان نشوند، مي بايست از پول نقد چشم پوشي نموده وبه دزديدن کالاي کانتينرهاي روی عرشه بسنده کنند.
    ماجراي برخوردبادزدان دريايي دربندرسانتوس (santos )در برزيل را در پست بعدي شرح مي دهم .










    This template is made by blog.hasanagha.org.  


    This page is powered by Blogger. Isn't yours?